De Wijnkeuze van Winebizz

Hoe kiest Team Winebizz haar wijnen? Wil je weten hoe, waar, met wie en vooral ook voor wie we keuzes maken, lees dan onderstaand blog.

Er valt veel te kiezen in de grote wijnwereld. En als er ruime keuze is, lijkt het lastig om tot de juiste te komen. In de praktijk blijkt het mee te vallen. Wat heb je dan nodig om de juiste wijnen te selecteren?

Eerst zal er kennis van wijnen moeten zijn, de wijnen te “begrijpen”. Om deze kennis te vergaren zijn er tientallen jaren “onderzoek” aan vooraf gegaan.

Door 30 jaar wijntrips door vele regio’s in de hele wereld krijg je een goed beeld van wat er wordt gemaakt, door wie en op welke wijze. Niet onbelangrijk is het om te begrijpen wat je kunt verwachten van een wijn uit een bepaalde regio. Het type wijn kun je dan plaatsen bij een specifiek gerecht als het om een wijn-spijs-advies gaat, hetzij voor een consument of voor een restaurant.

Naast deze wijntrips zijn er de bezoeken aan wijnbedrijven, de gesprekken met de wijnboeren, het proeven en proeven en nog eens proeven. Het bezoeken van wijnbeurzen en met de diverse importeurs te spreken en wederom met hen en wijnmakers te proeven. We scholen ons dagelijks bij op diverse manieren. Het beste (Engelse) wijnblad Decanter Magazine voor liefhebber en professional wordt dagelijks doorgespit, video-calls met wijnmakers vinden plaats en er wordt gesproken met vele collega professionals.

Als wijnhandelaar kijk je naar het type wijn wat je wil aanbieden, een aperitiefwijn, borrelwijn, terraswijn, cadeauwijn, gastronomische wijn en verzamelwijnen voor de liefhebber. In het geval van Winebizz gaan we voor alle markten en segmenten. Van zeer betaalbaar tot exclusief, van 5 Euro tot 800 Euro per fles. Dat is de reden dat we meer dan 500 wijnen in ons assortiment hebben en kunnen putten uit een arsenaal van meer dan 1000 wijnen.

Wij als wijnkenners onthouden de geuren en smaken van de wijnen én we proeven al onze wijnen voor om te zien of ze onze standaard als kwaliteitswijn kunnen halen.

De wijn moet in haar eigen segment goed zijn, goed gemaakt, balans hebben. Ook zal deze wijn in het algemeen representatief moeten zijn voor de regio met een eigen accent van de wijnboer. Winebizz beoordeelt op deze manier de wijnen. Graag zien we elk belangrijk wijnland goed vertegenwoordigd met haar individuele regio’s en subregio’s.

Klant is belangrijk

Nu heeft iedereen een eigen smaak en gevoel voor kwaliteit en dat nemen we mee in onze overwegingen voor het selecteren van de juiste wijnen.

We delen graag onze eigen proefbevindingen met onze klanten, wijndrinkers en wijnkenners en hopen van hen ook terugkoppeling te krijgen over de gekochte wijnen. Wijnproeverijen geven voor ons ook een goed beeld hoe en welke wijnen bevallen. De proever laat het ons dan meteen weten en de bestellingen van wijnen geven een goed beeld van welke wijnen het best beoordeeld worden en dat hoeven niet altijd de duurste wijnen te zijn! Een doorsnee wijn uit Puglia in het zuiden van Italië kan daar de voorkeur krijgen boven een klasse Pinot Noir uit de Bourgogne al hangt natuurlijk af welk publiek op een proeverij komt.

De Belgische klant drinkt bijvoorbeeld meer klassieke wijnen als Bourgogne en Bordeaux dan wijnen uit de Nieuwe Wereld. In het algemeen zullen zij ook een duurdere wijn kiezen. Opvoeding, afkomst, inkomen en populatie in een stad zal tevens een assortiment kunnen bepalen. Met al deze facetten houdt Winebizz rekening.

Seizoenen en trends

Ons assortiment is altijd in beweging maar tegelijk stabiel. “Merken” als Enate, Jordan Wines, Montes, Wente, Lageder, Cossetti, Nabygelegen, Tissier behoren tot onze vaste keuzes. Eromheen is altijd beweging in het portfolio. Per seizoen kan het sowieso al variëren, het kan zijn dat een aantal rosé wijnen een paar maanden in het jaar verkocht worden terwijl er een kernassortiment rosé wijnen het hele jaar beschikbaar is.

Aspergewijnen, mosselwijnen, kreeftwijnen komen en gaan weer na hun eigen seizoen, al zal een Pinot Blanc en bijvoorbeeld en Picpoul de Pinet het hele jaar te krijgen zijn. Dan zijn er de trends, een druif als Viognier kan zomaar hip worden en daar spelen we dan op in.

Het type wijn wijzigt ook door de jaren heen en dat zie je terug in onze schappen, webshop en prijslijsten. De zware wijnen met veel alcohol en houtopvoeding zijn in het algemeen nu met een lager alcoholpercentage (voor zover dit kan met de klimaatverandering), meer finesse en minder houtopvoeding, De wijnen tonen hun ware karakter en het fruit domineert weer (gelukkig 😉 ).

De finale

Kwaliteit en balans in de wijn zijn voor ons het belangrijkst om tot keuzes te komen. Dit samen met de mening van onze klanten!

Net als de finale in de wijn blijft dit bij de klant uiteindelijk het belangrijkst al zijn wij soms een tikkeltje eigenwijs. We bouwen liever eigen brands, merken, populariteit dan alleen de grote bekende jongens te kiezen die makkelijk scoren zonder verder namen te noemen. Winebizz kent de krachten kwaliteit van haar “eigen” wijnhuizen en wijnmakers die van goede maar niet de grootste huize komen. Trots zijn we op deze mensen, op onze keuzes en de klanten die blijven terugkomen voor onze kwaliteitswijnen! Dank je wel daarvoor!

Ontvang de beste wijntips en lekkerste gerechten

    CONTACT / WINKEL

    Winebizz
    Nispensestraat 29
    4701 CS Roosendaal

    © winebizz

    privacy statement

    voorwaarden

    Winkelwagen

    0
    image/svg+xml

    Geen producten in je winkelwagen.